Rola witaminy C w organizmie człowieka.

Rola witaminy C w organizmie człowieka.

Witamina c czyli kwas askorbinowy to substancja niezbędna do prawidłowego funkcjonowania człowieka, pełni ona liczne funkcje w organizmie a jej niedobór może mieć poważne konsekwencje.

Funkcja witaminy C w organizmie człowieka ukierunkowuje się zarówno na uzupełnianie składników odżywczych oraz na ich rolę w procesach metabolicznych. Witamina C ma również ogromny wpływ na funkcjonowanie systemu odporności. 

Dlaczego witamina C jest tak ważna?

Rola witaminy C w organizmie skupia się na trzech kluczowych obszarach: 

  • uzupełnianiu składników odżywczych, 
  • procesach metabolicznych, 
  • funkcjonowaniu układu odpornościowego. 

Witamina C ma znaczący wpływ na zdolność organizmu do zwalczania wszelkich potencjalnych infekcji. Aby zrozumieć, dlaczego witamina C jest tak ważna, warto wiedzieć, co się dzieje, gdy ktoś zachoruje. Wirus dostaje się do krwiobiegu i szybko rozprzestrzenia się po całym ciele. Jednak układ odpornościowy jest w stanie zwalczać większość infekcji poprzez wytwarzanie przeciwciał atakujących obcych najeźdźców. Kiedy masz wystarczającą ilość witaminy C w swojej diecie, twój układ odpornościowy będzie miał więcej dostępnych zasobów, aby skutecznie odeprzeć atak. Jeśli jednak nie otrzymujesz wystarczającej ilości witaminy C ze spożywanych produktów warto pomyśleć o suplementacji tej witaminy.

Witamina C i jej właściwości

  • ułatwia proces gojenia się ran, 
  • ułatwia przyswajanie żelaza, 
  • jest aktywatorem wielu enzymów, 
  • wpływa stabilizująco na psychikę, 
  • zwalcza bakterie powodujące próchnicę oraz wzmacnia zęby i dziąsła, 
  • wspomaga produkcję kolagenu, 
  • przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, 
  • pozytywnie wpływa na odporność.

Jak witamina C wpływa na nasze zdrowie

Wpływ witaminy C na zdrowie jest bardzo zróżnicowany. Ma kluczowe znaczenie między innymi w uzupełnianiu składników odżywczych i procesach metabolicznych. Witamina C odgrywa również kluczową rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego. Wiemy, że każda infekcja zaczyna się od drobnej infekcji bakteryjnej lub wirusowej, ale bez interwencji może szybko stać się poważnym problemem. Jeśli wirus jest we krwi i dobrze zadomowił się w organizmie, musisz szybko podjąć działania, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa.

Co może się stać, gdy masz niedobór witaminy C

Jeśli masz niedobór witaminy C, może pojawić się wiele objawów. Najczęstszym objawem jest przemęczenie lub osłabienie. Możesz również zauważyć objawy niedokrwistości, uczucie oszołomienia lub zawroty głowy. Inne objawy to krwawienie z dziąseł, suchość skóry i łatwe powstawanie siniaków. 

Przewlekłe niedobory witaminy C sprzyjają też rozwojowi zmian nowotworowych i miażdżycowych, a także wzrostowi ciśnienia tętniczego.

Charakterystyczne objawy niedoboru witaminy C:

  • ogólne osłabienie, szybkie męczenie się,
  • bóle mięśni i stawów,
  • brak apetytu,
  • obniżenie odporności,
  • infekcje i zapalenie błony śluzowej,
  • trudności w gojeniu ran,
  • skłonność do występowania siniaków,
  • rozpulchnienie i krwawienie dziąseł.

Niedobory witaminy C możesz uzupełniać, włączając do codziennej diety wybrane produkty, których listę znajdziesz poniżej. W okresie zimowym, gdy nie ma dostępu do świeżych produktów możesz sięgnąć po przetworzone owoce w postaci dżemów, syropów oraz owoców w syropie.

Bogate źródło witaminy C:

  1. cytryna,
  2. jeżyny,
  3. pomarańcza,
  4. kiwi,
  5. ananas,
  6. grejpfrut,
  7. cebula,
  8. szpinak,
  9. kapusta,
  10. brukselka,
  11. kalafior,
  12. groszek zielony,
  13. truskawki,
  14. maliny,
  15. pomidory,
  16. karczochy,
  17. ziemniaki,
  18. jabłka,
  19. kalarepa,
  20. jarzębina. 

Największe ilości witaminy C znajdziesz w dzikiej róży, aceroli, czarnej porzeczce, czerwonej papryce oraz natce pietruszki i chrzanie.

Nadmiar witaminy C w organizmie

Kwas askorbinowy nie jest uważany za toksyczny, a reakcja na jego przedawkowanie czyli zbyt duża dawka witaminy C w codziennej diecie, polega na tym, że organizm ogranicza jej wchłanianie i wydala nadmiar z moczem. Nie oznacza to jednak, że nie można przedawkować witaminy C czyli kwasu askorbinowego, co może skutkować takimi objawami jak nudności czy biegunka. Zbyt duże spożycie może również powodować pojawienie się kamieni nerkowych, gdy w wyniku nadmiernego spożycia wzrastają szczawiany i kwasy moczowe.

Witamina C jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla zdrowia człowieka, ale jest jednym z najczęstszych witamin wśród których występują niedobory w organizmie. Aby uniknąć objawów niedoboru, stosuj dietę bogatą w witaminę C, pij dużo płynów i korzystaj ze świeżego powietrza. 

Niedobory witaminy C uzupełnisz stosując suplement diety Aliness Witamina C który jest dostępny w naszym sklepie.

Pamiętaj jednak, że suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Dla zachowania zdrowia ważne jest stosowanie zbilansowanej diety i prowadzenie zdrowego stylu życia.

Polecamy
Shopping cart
Brak produktów w koszyku!
Continue shopping